K sepsání tohoto článku (po dlouhé pomlce) mě donutilo až zjištění o smrti bojovníka za práva zvířat (zejména psů), Paka Mie, který ve svých pouze 58 letech zemřel 23. března 2015.
Tento muž, muslim, se společně se svou manželkou a synem staral o bezmála 500 pouličních psů a 100 koček (jejich číslo se však neustále navyšovalo). Sám spal v autě a veškeré příjmy investoval pouze do jejich zdraví. Pro všechny z vás, ať už proislámsky či protiislámsky zaměřené milovníky zvířat, doporučuji toto video: https://www.youtube.com/watch?v=8YanOIIulgc
Neméně naléhavým bylo i to, že se mi na internetových diskuzích nechce neustále dokola vysvětlovat, proč i muslimové mají rádi psy.
Je mi jasné, že v diskuzi naleznu spoustu připomínek typu: „proč by nás mělo zajímat, jak se muslimové chovají ke psům, když se nejsou schopní chovat dobře k lidem?“ nebo „a co taková halal porážka?“
Protože na tato témata byla napsána už spousta článků a k halal porážce se hodlám dostat později, tak prosím, věnujme se tentokrát pouze pejskům.
Nemohu popírat, že přístup muslimů k psům je v současnosti v celosvětovém měřítku spíše negativní, situace se však začala v posledních letech radikálně měnit. Než se však dostanu k samotným muslimům, pojďme se podívat na to, jak na psy pohlíží samotný islám:
V Koránu je pes zmiňován pětkrát, v 18. súře (Jeskyně, 18:18 a 18:22) je dokonce zmiňován jakožto společník spáčů z Efesu, kdy hlídal jeskyni, ve které tito lidé spali.
Pes je jako užitečné zvíře popsán i v súře páté (5:4), jakožto významný pomocník při lovu zvěře.
Ačkoli se může zdát nepodstatné tyto verše zmiňovat, budou pro další vysvětlení nezbytné.
V sunně je pes zmiňován ještě častěji než v Koránu – ke každému výroku uvedu příslušné vysvětlení:
Mezi ty negativní a islamofoby nejčastěji zmiňované patří:
„Zabijte všechny černé psy, neboť v nich přežívá ďábel“ (volný překlad)
„Pokud by psi nebyli stvořením božím, přikázal bych, aby byli všichni zabiti; zabijte však každého černého“
- ve srovnání s následujícími výroky, které zde zmíním, by si tyto hadísy vzájemně protiřečily. Při podrobném zkoumání a hledání hadísů s tímto tématem spojených (a také při vyhledávání názorů autorit) jsou tyto výroky vysvětleny následovně: V 7. století, ačkoli bylo mnoho psů již domestikovaných, se po Arabském poloostrově pohybovalo značné množství těch, kteří byli divocí a neměli problém útočit na lidská obydlí. Mnoho z nich bylo rovněž nakaženo různými nemocemi. Pokud byli tito psi agresivní, měli být zabiti. Druhý výrok je v knize hadísů doplněn právě tímto vysvětlením: „Prorok nepřikázal, aby byli zabiti všichni psi, někteří měli být ponecháni kvůli lovu a ochraně lidských obydlí. Nařídil, aby byli zabíjeni pouze agresivní černí psi. Někteří z nich mohou být nebezpeční (volný překlad).“ (Zdroj zde, http://www.answering-christianity.com/bassam_zawadi/killing_of_dogs.htm)
Dalším islamofoby často zmiňovaným výrokem je:
„Andělé milosrdenství nevstoupí dovnitř domu, kde přebývají psi nebo se zde nachází obrazy živých bytostí (na kterých je člověk či zvíře)“
- tento výrok lze vysvětlit dvěma různými způsoby: 1) Pes je rušícím elementem (štěkot) a vzhledem ke své přirozenosti je původcem nečistot v domě (ten náš si zamlada velice rád vytíral zadek na koberci ;) ) ; 2) Pes je v domě (bytě) nešťastný a takovýto pobyt je proti jeho přirozenosti (samozřejmě s výjimkami – při mrazivém počasí nebo např. pooperační rekonvalescenci). Proto se také mnoho učenců vyjadřuje negativně vůči zoologickým zahradám či držení ptáků v klecích. Video diskutujících učenců na toto téma zde: https://www.youtube.com/watch?v=0mfMKMuRvng
„Když se pes napije z misky (nebo jakéhokoli jiného nádobí), umyjte toto sedmkrát a po osmé toto vytřete hlínou“
- muslimy, ale i nemuslimy často chybně vysvětlovaný výrok – týká se totiž jenom nádobí a ne toho, že nás pes olízne. S tímto hadísem se totiž přímo pojí mnou zmiňovaný verš v Koránu (5:4), který jasně mluví o psech jakožto zvířatech, které můžeme využívat při lovu. Pes ulovenou kořist nenese v tlapkách, ale v tlamě a tím pádem ji oslintá. Přesto je muslimům takto ulovené zvíře povoleno jíst. To tedy odporuje názorům některých islámských učenců, považujícím psí slinu za nečistou (naopak dvě nejrozšířenější právní školy, málikijovská a hanáfíjská, psí slinu za nečistou nepovažují). Výše zmíněný názor podporuje i často démonizovaný Bilál Philips ;) :https://www.youtube.com/watch?v=Cqo6McNOalg
Věřím, že nejčastěji zmiňované negativní výroky ohledně psů se mi podařilo stručně osvětlit a teď k tomu výrazně pozitivnímu:
„Prostitutka, která uhasila v poušti svou žízeň ze studny, si všimla psa, který kvůli totožně úporné žízni olizoval horký písek a vypadal, že brzy umře. Rozhodla se tedy vlézt do studny a do boty nabrala vodu. Vylezla ven ze studny s botou v ústech a dala psovi napít. Alláh jí díky tomuto činu odpustil její hříchy.“
Lidé se po dovykládání tohoto příběhu Proroka zeptali: „Je tedy odměněn každý dobrý čin vůči zvířatům?“ Prorok odpověděl: „Ano, odměna připadá každému za dobrý čin vůči živému stvoření.“
- Pokud srovnáme výše zmíněný výrok o zabíjení psů, nejsou si pak tyto výroky absolutně protiřečící? Ani jediný z nich není falzifikovaný a jsou tudíž muslimy přijímány jako vysoce hodnověrné. Vychází nám tak jediné – člověk bude odměněn za jakýkoli akt laskavosti vůči zvířeti, kterému nesmí ubližovat. Jediné, pro milovníky psů negativní, může být fakt, že psa nesmíme mít doma (a to i pro jeho vlastní dobro, každý se totiž rád vyčůrá, když se mu zrovna chce).
Ač jsou tedy některými muslimy psi považováni za nečisté, rozhodně není dovoleno jim ubližovat (více k tomuto tématu v mém článku Islám vs. zvířata).
Zakazovat tedy Evropanům, aby své psy venčili na určitých prostranstvích, je drzost, a nemělo by to být tolerováno. Muslimové nemají právo to vyžadovat.
Toť vše k oficiálnímu výkladu.
Někteří mě neustále napadají, že ačkoli tyto výroky uznávám za směrodatné, mám doma psa. Jak jsem zmiňovala ve svém předešlém článku (Islám vs. zvířata), musíme brát ohledy i na zvířecí duši a jejich psychiku. Mému psovi bude v listopadu již 14 let, je tedy již velmi starý a jeho umístění do útulku by pro něj bylo zdrcující. V Koránu existuje verš, který muslima nabádá, aby skutečnost, která je sice v islámu zakázaná, byla ponechána tak, jak je, aby nezpůsobila více utrpení nežli užitku: „A neberte si za manželky ženy, jež byly provdány za vaše otce, leda že se to stalo už v minulosti.“ (ačkoli je zakázáno brát si vdovy po vašem otci, bylo doporučeno si tyto ženy ponechat a nerozvádět se s nimi, jelikož by byly uvrženy do existenčního rizika).
Je mi jasné, že i po výčtu těchto faktů bude valná část z vás stále nespokojená (a bude i kdybych se roztrhala, ale zkusím to) a bude tvrdit, že jde pouze o formální doktríny a o jednu pošahanou konvertitku, která si islám vykládá podle svých vlastních představ.
Nejsem ale sama. Je nás takových až příliš mnoho, abychom byli označováni za pošetilce.
Turecko
Turecko, co se týče přístupu ke psům, bych vyzvedla ze všeho nejvíce. A to především díky velmi dobře propracovanému systému recyklace spojené s krmením pouličních psů a koček. V Turecku najdete bezpočet jakýchsi „automatů“, do kterých když hodíte recyklovatelný odpad (plastovou lahev), doplní se žrádlem miska pro pouliční zvířata.
https://www.youtube.com/watch?v=Sz1tN15TECo
Egypt
http://www.timesofisrael.com/4-egyptians-jailed-over-dog-death-in-rare-animal-rights-victory/ - 4 Egypťani uvězněni a odsouzeni k 3 letům vězení za barbarskou vraždu psa.
http://www.egyptindependent.com//news/update-animals-rights-activists-stage-protest-over-slaughtered-dog - Egyptské protesty za práva zvířat a za potrestání výše zmiňovaných vrahů.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.868425459889968.1073741932.154507897948398&type=3 Egyptští veterináři a jejich záchranný program pro pouliční psy (doporučuji jedny z posledních fotek – o psy se starají i ženy v nikábu ;) )
Malajsie
Pak Mie ;)
Akce „Chci se dotknout psa“ (I want to touch a dog)
Tunisko
http://www.bringfido.com/destination/country/tunisia/ - Hotely, kde bez problémů ubytují i vašeho čtyřnohého miláčka ;)
Anglie
https://www.youtube.com/watch?v=GPX-74-KRdc - V několika anglických mešitách (a přibývá jich) existují speciální kotce, kam mohou slepci umístit své psy ;)
Názory učenců:
https://www.youtube.com/watch?v=UzXmI3lrOeQ
https://www.youtube.com/watch?v=NLRlwsVyllE
https://www.youtube.com/watch?v=Hd24WhlFZAs
https://www.youtube.com/watch?v=9X9OODmCN3c
A nakonec nějaká ta random videa:
https://www.youtube.com/watch?v=HkQe8evKvNY
https://www.youtube.com/watch?v=HofmP_g5zuo
https://www.youtube.com/watch?v=AlOTZFzoSVk – zajímavé video o konvertitce, která si pořídila psa
Je nesporné, že hnutí za práva zvířat se v islámských zemích teprve rodí, to samé platí i o psech. Co se však týče brutality vůči psům, je naše společnost s tou muslimskou minimálně srovnatelná (na TV Nova se minimálně jednou do týdne objevuje případ týraného psa či jiného zvířete).
Představa, že všichni muslimové hází kamení po psech a nechávají je hladovět na ulicích, je mylná (zeptejte se samotných muslimů v těch oněch zemích). Jen si je prostě neberou domů.
A teď hybaj do diskuze, abyste mi to nandali :)